Els reis regalen………
Moltes vegades els pares ens
preguntem sobre què regalar als nostres fills per Nadal, per Reis, què els
cagarà el tió?
En moltes llars es pot convertir
en un autèntic mal de cap, el qual si analitzéssim en profunditat ens el
podríem molt ben estalviar.
És important saber que cada edat
té unes joguines més addients que d’altres, així com n’hi ha que sempre són
vàlides(per exemple el joc de construccions….) i que l’entorn dels nens,
ofereix per ells, un munt de possibilitats a l’hora de jugar i aprendre. Quan
menys estructurada sigui una joguina més estarem motivant la descoberta que
ofereix un objecte en qüestió i de l’entorn en general. Tanmateix estarem
estimulant la seva creativitat i resolució de problemes. Per exemple una
cullera de fusta de la nostra cuina pot convertir-se en una vareta màgica o una
batuta pels nostres petits i des de ben petits!
De tota manera hi ha tres
factors, almenys, que pesen a l’hora d’escollir les joguines dels nostres
fills:
-
Una és l’edat del nen i el seu nivell de
desenvolupament. Això vol dir, per exemple, que a un nen de 2 anys serà millor
regalar-li un trencaclosques o un llibre
amb un disseny vistós, amb personatges “
simpàtics i atractius” i unes pàgines gruixudes i resistent!
-
La seguretat: aquesta variable és molt important ja que ens
estalviarem ensurts innecessaris. Per posar un exemple ens servirà saber que si
qualsevol joguina o peça d’aquesta joguina pot passar pel diàmetre del rotlle d’un paper de bany, aquella joguina pot
ser engolida pel nostre fill. I això té validesa fins els 6-7 anys que és quan
comencen a interioritzar la idea de
perill i de la pròpia seguretat física. Comencen!
-
Una altra variable serà les seves
preferències: Aquestes les veurem si estem atents, si els observem des de la
nostra més sincera atenció sense jutjar. Fixant-nos-hi veurem des de com
juguen, amb què…..més enllà del seu sexe. Si no condicionem el seu joc, aquest
ens dirà moltes coses del nostre fill i de la seva personalitat i temperament.
És molt revelador i ens ajuda a entendre’ls.
Però el que hem de saber és que
avui dia els nens estan tant sobreregalats que acaben essent immunes a les
joguines, estan saturats! A part aquestes joguines moltes vegades pensen per
ells i se’ls priva d’una cosa molt important
que és la seva creativitat innata, de l’oportunitat de crear, construir i
solucionar problemas. Els nostres infants estan dissenyats per sorprendre’s.
Són petits científics en vies de formació. Els seus ulls están oberts a
l’exploració. No necessiten joguines que els estimulin, el món és de per sí
estimulant per ells.
I sobretot no us engoixeu si el
vostre fill petit no està atent a les joguines i es queda amb la caixa, és
perquè aquesta es pot convertir en qualsevol cosa, s’hi pot amagar, pot fer una
cabana, el paper es pot transformar en qualsevol cosa, es pot manipular com ell
desitja, en canvi un joc nou totalment estructurat té unes instruccions i una
manera predeterminada de funcionar.
Per acabar i sobretot, sobretot
no castigueu o premieu als vostres fills amb els reis. Coaccionar-los amb els
regals que els reis els passaran no té un valor pedagògic clar i efectiu. Les
correccions pedagògiques que feu a casa feu-les en conseqüència amb el que ha
fet en un moment pròxim al fet. Si acaba de fer una rabieta, gestioneu-la al moment, deixeu-lo
sense dibuixos aquella mateixa tarda, però no l’amenaceu en que els reis no
portaran el regal desitjat i en el seu lloc
li portaran carbó.
El bon o mal comportament no es
compra sinó que es gestiona, reforçant
aquella conducta o extingint-la sempre des de l’acceptació del nen com a persona,
incondicionalment. Els “reis” no han de servir com a amenaça fantasma durant
tot un any, hi ha altres maneres de fer que la conducta d’un fill sigui la que
més beneficis a tots nivells li reportarà a ell mateix i al seu entorn.
Escrit per
Elisabeth Rusiñol Mirapeix. Per més informació no dubteu a
consultar-me, em trobareu a Interpersonal Vic.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada